چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8366

به تازگی واكسن "سیاه سرخه" ثبت جهانی شده و اجازه صادرات این واكسن به كشورهای همسایه داده شده است.

دكتر استقامتی، معاون بیماری های واگیر مركز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت به باشگاه خبرنگاران گفت: در ایران از تولید واكسن "سیاه سرخه" استفاده می شود كه تاكنون این واكسن مورد قبول مراجع جهانی نبوده و اجازه صادرات آن را نداشتیم اما در ایران این واكسن اثر بخش بوده كه به تازگی ثبت جهانی شده و اجازه صادرات آن به كشورهای همسایه داده شده است.
وی افزود: تجربه نشان می دهد، واكسن "سیاه سرخه" بین 60 تا 70 درصد علیه این یبماری ایمن بوده و با بالا رفتن سن كم و بعد از 10 تا 12 سال اثر آن از بین می رود.
وی ادامه داد: این بیماری تقریبا تا 90 درصد در بین اعضای یك خانواده منتقل شده و افزایش آن در سال های اخیر در ایران بوده كه به علت نبود آنتی بادی، این بیماری در بالغان به خصوص نوزادان زیر یك سال كه هنوز واكسن این بیماری را دریافت نكرده اند، خطرناك است.
دكتر استقامتی بیان كرد: برای كنترل این بیماری در ایران، با مشكل مواجه هستیم كه مهمترین آن تشخیص كلینیكال این دارو است و برای كشت و تشخیص باكتری این دارو به خصوص در استان های كشور با مشكل مواجه هستیم.
*در صورت تشخیص به موقع این بیماری درمان آن امكان پذیر است
همچنین معاون مركز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت در این باره گفت: تب، گلو درد، كوفتگی، حملات سرفه، استفراغ، خس خس سینه، درد عضلانی و سیانوز از علائم این بیماری حاد تنفسی بوده و در صورتی كه به موقع تشخیص داده شود و با استفاده از "ارتیرومایسین" و "آنتی بیوتیك" درمان شود، زمینه انتقال آن نیز از بین می رود.
وی ادامه داد: هم اكنون سیستم مراقبت از این بیماری در كشور ما قوی عمل نمی كند و بسیاری از پزشكان كشورمان با توجه به واكسیناسیون كودكان علیه این بیماری، در صورت مشاهده فردی با علائم "سیاه سرخه" بیشتر مشكوك به "آلرژی" و یا "برونشیت" و یا سایر بیماری های تنفسی شده و كمتر به این بیماری مشكوك می شوند.
استقامتی تاكید كرد: در كشور ما در سال 2002 میلادی، 22 مورد از این بیماری مشاهده شده كه در همان زمان بیش از دو هزار و 400 نفر مشكوك به آن در عراق و بیش از 1400 مورد در افغانستان گزارش شده بود و در سال گذشته حدود 158 نفر در كشورمان مشكوك به این بیماری شناسایی شده كه باكتری این بیماری فقط در یك نفر از آنها تائید شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha